A
daļa |
Uzmanīgi lasiet tekstu, izvēlieties vienu pareizo atbildi,
apvelciet tās burtu! |
1. No kuriem savienojumiem fotosintēzē atbrīvojas
skābeklis? |
A. C02 |
B. H20 |
C. ATP(ATF) |
D. Hlorofils |
2. Attēlā redzams A.
apmatojums. B. augu
epiderma. C. skropstiņepitēlijs. D.
sakņu spurgaliņas.
|
|
3. Kurā cilvēka gremošanas sistēmas daļa beidzas uzturvielu
sagremošana? |
A. Mutē. |
B. Kuņģī. |
C. Tievajā zarnā. |
D. Resnajā zarnā. |
4. Kas ir nervu impulss? A.
Šūnu un organisma mijiedarbība ar sinapses
starpniecību. B. Mediatoru izraisīta
organisma atbildes reakcija. C. Elektrisks
signāls, kas ar lielu ātrumu izplatās pa neironiem. D.
Elektriski signāli sinapsēs.
|
5. Kas izsauc elpošanas ritma
paātrināšanos? A. Skābekļa koncentrācijas
samazināšanās gaisā. B. CO2
koncentrācijas palielināšanās asinīs. C.
CO2 koncentrācijas samazināšanās
asinīs, D. Skābekļa koncentrācijas
palielināšanās asinīs.
|
6. Kāda ir vielmaiņas nozīme? A.
Nodrošina barības vielu pārvietošanos organismā. B.
Nodrošina organismu ar vielām šūnu struktūru veidošanai un
enerģijas ieguvei. C. Veicina nepārtrauktu šūnu
dalīšanos. D. Nodrošina organismu ar nepieciešamajām
antivielām.
|
7. Kāda ir vitamīnu
nozīme? A. Rezerves barības vielu krājumi
ziemas periodam. B. Enerģijas avots
organismā. C. Darbojas kopā ar fermentiem
vielmaiņas procesu regulācijā. D. Nodrošina
iedzimtības informācijas nodošanu paaudžu maiņā.
|
8. Kurš putnu gremošanas sistēmas orgāns
aizvieto zobus? A. Divpadsmitpirkstu
zarna. B. Dziedzerkuņģis. C.
Muskuļkuņģis. D. Guza.
|
9. Transkripcija ir process, kurā
notiek A. gēnu tīrības noteikšana. B.
olbaltumvielu biosintēze, C. ūdens
iztvaikošana. D. iedzimtības informācijas
pārrakstīšana.
|
10. Kuras no slimībām gēnu nesēja ir
vienīgi sieviete? A. Polidaktilija. B.
Katarakta. C. Gastrīts. D.
Daltonisms.
|
11.DNS molekulas pavediena fragmenta
nukleotldu secība ir OTA TTT AGC, Kāda nukieotīdu secība ir DNS
komplementārajā pavedienā? A. CTA TTT
AGC. B. GAU AAA UGC. C.
GAT AAA TCG. D. CUT UUU
TCG.
|
12. Kādas sekas paredzamas, ja ekosistēmā
samazinās sugu daudzveidība un izzūd plēsēji? A.
Palielinās producentu biomasa. B.
Izmainās enerģijas plūsmas virziens. C.
Palielinās augēdāju populācijas lielums, samazinās to
barības resursi un ekosistēma degradējas. D.
Ekosistēma turpina funkcionēt bez izmaiņām.
|
13. Trīhogrammas, jeb
spožlapsenītes ir sīki (mazāki par 1 mm) kukaiņi, kuru kāpuri ir
daudzu kukaiņu olēdāji. Pieauguši kukaini nav bīstami citām
dzīvnieku sugām. Trihogrammas var izmantot A.
putnu piesaistīšanai sakņu un augļu dārzam, B.
bioloģiskai kultūraugu aizsardzībai, nepiesārņojot
vidi ar herbicīdiem. C. augu bioloģiskai
aizsardzībai, aizstājot insekticīdus. D. augu
bioloģiskajai aizsardzībai, aizstājot fungicīdus.
|
14. Kādas ķermeņa uzbūves pazīmes liecina
par ērču parazītisku dzīvesveidu? A.
Izzudis raksturīgais ķermeņa posmojums, ir
dūrēj-sūcējtipa mutes orgāni. B.
izzuduši spārni un tīmekļa kārpiņas. C.
Izzudis ķermeņa posmojums un samazinājies kāju
skaits. D. Izzuduši taustes orgāns un saliktās
acis.
|
15. Ogļskābo gāzi kā oglekļa avotu
organisko vielu sintēzei izmanto A.
mikroorganismi un dzīvnieki. B.
augi un daži mikroorganismi. C.
dzīvnieki un augi. D. cilvēki,
augi, dzīvnieki.
|
16. Nosakiet, kuros zīmējumos attēloti sulīgi daudzsēklu
augļi! |
|
A. 1.,2.,3. |
B. 3.,5.,8. |
C. 4.,5.,6. |
D. 7.,6.,8. |
17.Segsēkļu raksturīgākās pazīmes ir A. divkārša
apaugļošanās, sēklas attīstās uz segzvīņām, smaržīgi
ziedi. B. sēklas attīstās augļos, vienkārša apaugļošanās
un ziedi sakārtoti čiekuros. C. ziedi ir vai ,; divkārša
apaugļošanās, sēklas ietvertas augļos. D. ziedi sakopoti
ziedkopās, sēklas attīstās uz segzvīņām, divkārša
apaugļošanās. |
18. Kuros attēlos redzami cilvēka organisma
audi? |
|
A. 1.,3.,5. |
B. 3.,2.,4. |
C. 1.,4.,5. |
D. 2.,3.,5. |
19. Augļukoku kaitēkļu izplatību var
ierobežot, A. izmantojot feromonu
lamatas. B. lietojot uzturā kāpuru bojātus
augļus. C. dārzā izvietojot pūču būrus. D.
iznīcinot grauzējus.
|
20. Kurā no shēmām attēlotas zīdītāju
plaušas? |
|
A. 3. |
B. 4. |
C. 2. |
D. 1. |
21. Kādi īr savvaļas dzīvnieku sugu
daudzveidības cēloņi? A. Organisma spēja
mainīties, atbilstoši pielāgojoties dzīvesvietai. B.
Sezonālās pārmaiņas dabā. C. Cilvēka darbība
jaunu šķirņu veidošanā. D. Organismu mainība,
iedzimtība, dabiskā izlase.
|
B
daļa
1. uzdevums. (4 punkti) Strauji pieaug ar
AIDS saslimušo un mirušo cilvēku skaits pasaulē un Latvijā.
1.1. Saslimšanu ar AIDS izraisa (atzīmējiet ar
"x"): |
stafilokoki |
|
asinis |
|
HIV vīruss |
|
narkotikas |
|
1.2. Kā ar AIDS izraisītāju var inficēties
zīdaiņi? 1.______________________________________ 2.______________________________________ 3.______________________________________
|
1.3. Pēc cik gara inkubācijas perioda var diagnosticēt
saslimšanu ar
AIDS? _______________________________________ |
1.4. Pasargāt sevi no inficēšanās
var: 1._____________________________________ 2._____________________________________ 3._____________________________________
|
2. uzdevums. (4 punkti) Baltijas jūrā
dzīvojošajiem roņiem kā arī jūras ērgļiem samazinās pēcnācēju
skaits. Nereti viņu mazuļiem novēro anomālijas un neattīstu
reproduktīvo orgānu sistēmu. 2.1. Izskaidrojiet, kāpēc
dzīvniekiem, kas apdzīvo tīk atšķirīgas dzīves telpas, ir līdzīgas
problēmas! 1.______________________________________ 2.______________________________________
|
2.2. Uzzīmējiet shēmu, kā kaitīgās vielas nokļūst dzīvnieku
reproduktīvo orgānu sistēmas! |
3. uzdevums. (6 punkti) Zīmējumos
attēloti dažu dzīvnieku mutes orgāni. |
A. Muša |
B. Tauriņš |
C. Skudra |
D. Ganību ērce |
|
3.1. Ciiveka dzīvē kukaiņiem var but pozitīva un negatīva
nozīme. Miniet negatīvos
faktorus! A.________________________________ B._________________________________ C._______________________________ D._______________________________ |
3.2. No ērcēm var
pasargāties: 1._________________________ 2._________________________ |
3.3. Ja ērce tomēr ir piesūkusies, tad to
nedrīkst smērēt ar________________________; raut
ar________________________, jo, nemākulīgi rīkojoties, brūcītē
var iekļūt ērces siekalas
ar___________________ vai_____________________slimības
izraisītājiem. |
3.4. Kāda profilakse nepieciešama, ja ērce veiksmīgi izņemta,
bet nav zināms, vai tā bijusi inficēta? |
4. uzdevums. (6 punkti) Pilnvērtīgs,
sabalansēts un veselīgs uzturs nodrošina organisma augšanu un
attīstību. Piramīda parāda ikdienā nepieciešamo pārtikas produktu
procentuālo dalījumu un uzturlīdzekļu grupas, kas nodrošina
organismam daudzveidīgu uzturu. 4.1. Tukšajos piramīdas
"plauktiņos" ierakstiet burtus, kas apzīmē pārtikas produktu
grupas! |
|
A - ogas, augļi B - piens un tā
produkti G - tauki, saldumi D - maize E
- kartupeļi F - graudaugu produkti, rīsi G -
gaļa, olas H - zivis I- dārzeņi |
4.2. Kāda nozīme ciivēka augšanas, attīstības un dzīvības
procesu uzturēšanā ir 1) ogļhidrātiem__________________ 2)
olbaltumvielām_______________ 3)
taukvielām__________________ |
4.3. Ja Jūsu draugs ir saindējies ar pārtiku, kā Jūs viņam
varat
palīdzēt? 1.___________________________________ 2.___________________________________ 3.___________________________________ |
5. uzdevums. (5 punkti) Aplūkojiet attēloto
orgānu sistēmu!
|
5.1. Ar "+" atzīmējiet attēlā vietas uz cilvēka ķermeņa, kur
kritiskā situācijā var viegli pārbaudīt pulsu!
5.2. Pabeidziet doto teikumu!
Pulss ir_________________________
5.3. Raksturojiet attēlā redzamo orgānu sistēmu saistībā ar
tās funkcijām! |
|
5.4. Kāda palīdzība jāsniedz cietušajam, ja apstājusies
sirdsdarbība? |
6. uzdevums. (2 punkti) Vairākus gadus
cilvēci satrauc ozona slāņa pārmaiņas - tas ir kļuvis plānāks.
6.1. Iekrāsojiet ozona slāņa atrašanās vietu dotajā
shēmā! |
|
6.2. Raksturojiet stratosfēras ozona slāni! |
6.3. Kāpēc ir bīstama ozona koncentrācijas palielināšanās
troposfērā? |
C
daļa |
Izpildiet tikai divus no piedāvātajiem uzdevumiem!
1. uzdevums. (6 punkti)
Izlasiet tekstu! Atbildiet uz jautājumiem pēc iespējas
izsmeļoši.
Lietus meži ir pasaules klimata stabilitātes garants, dzīves
vieta augiem, dzīvniekiem un cilvēkiem. 2015. gadā deviņas tropiskās
valstis paliks bez mitrajiem tropu mežiem, 2040. gadā -jau 13
valstis. Ekstensīvā mežu iznīcināšana visstraujāk noris āfrikā, kur
tā skar 70% platības, Latīņamerikā - 35%. Nocērtot 20 kokus uz
hektāra, rodas ekosistēmas bojājumi 40% apjomā. Zinātnieki uzskata,
ka ekosistēmas nevar panest bojājumus, kuri pārsniedz 10% no to
dabiskā stāvokļa.
CO2 problēma it kā neskar mitros tropiskos mežus, jo
virs to apgabaliem ogļskābās gāzes koncentrācija atmosfērā ir visai
stabila un nav novērotas tās krasas svārstības. Taču planētas
CO2 problēmas saasināšanās pirmsākums meklējams
tropiskajos mežos, varbūt šo mežu visos trijos stāvos risinās
planētas liktenis. 90% no augos uzkrātā oglekļa ir mežos, 42% no tā
ir uzkrāti tropu mežos. Augus izcērtot un izdedzinot, ogleklis no
augiem atbrīvojas un uzkrājas atmosfērā kā CO2 un rada
globālas sasilšanas problēmas. |
|
Kas attēlots grafikā? |
Kādi būtu Jūsu ieteikumi šīs globālās problēmas
risināšanā? |
2. uzdevums. (6 punkti)
Izlasiet piedāvāto situāciju, atbildes veidojiet
radoši!
Ģimenes mazdārziņā rosās triju paaudžu vīrieši un apspriež, kā
varētu pasargāt kartupeļu stādījumus no Kolorādo vabolēm. Vectēvs
iesaka augsni pirms kartupeļu stādīšanas labi saliet ar benzīnu un
aizdedzināt, tai sadegtu visas vaboles, lai tās neizlidotu no zemes.
Mazdēls neļauj to darīt, sakot, ka tā iznīcinās visus augsnes
iemītniekus un vēl piesārņos augsni. Tēvs rāda nopirkto pesticīdu
pudeli un saka, ka šogad ne vaboles, ne tauriņi neapēdīs ražu, arī
nezāles nebūs jāravē. Tas esot universāls līdzeklis pret kukaiņiem
un nezālēm. Tikai lietošanas pamācību aizmirsis paņemt, bet tas jau
sīkums. Salies dārzu ar tādu pašu neatšķaidītu, lai ātrāk
iedarbojas, varbūt, ka arī kurmis beidzot pazudīs no dārza. Dēls
mēģina aizkavēt pārsteidzīgo rīcību, sakot, ka indes bez
instrukcijas lietot nedrīkst. Tās var piesārņot augsni, un pesticīdi
nav universāli. Kurmi nav jādabū prom no dārza, jo viņš ēd kukaiņu
kāpurus ...
Kuram no viņiem ir taisnība? Kāpēc? |
Kā Jūs ieteiktu rīkoties rosīgajiem saimniekiem? |
3. uzdevums. (6 punkti)
Zīmējumā doti autotrofas un heterotrofas šūnas organoīdu — H un M
attēli un to darbības shematisks attēlojums. |
Nosakiet, kurai šūnai atbilst organoīds
H! __________________________________
Raksturojiet sākotnējās enerģijas - Eo avotu, enerģijas
veidus! _________________________________
E1,2,3,4 ir pārveidotā enerģija, ko dzīvie organismi
izlieto noteiktu funkciju veikšanai. Atbilstošajos lodziņos
ierakstiet pārveidotās enerģijas veidus, blakus lodziņiem
pierakstiet piemērus šo enerģijas veidu izmantošanai!
|
|
Kā racionālāk un videi draudzīgā veidā izmantot E0
pārveidoto enerģiju, kas ietverta augu
biomasā? |